Pályázat: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-1134

Fotóalbum

VisszaFőoldal 

EGÉSZSÉGNAP

 

Pályázat kódszáma: TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-1134

Projekt elnevezése: „Egy lépéssel tovább! – Iskolafejlesztés a teskándi Csukás-suliban”

„Egészségnap” komplex szervezése és lebonyolítása 4 alkalommal

A program helyszíne: az iskolában és külső helyszínen

Ideje: 2014. szeptember 29., október 14., november 11. és 2015. január.26.

 

A pályázati projekt keretében a Teskándi Csukás István Általános Iskola tanulói részére komplex szolgáltatásként 4 alkalommal, alkalmanként 4-4 órában szervezett foglalkozásokkal egészségnapot szerveztünk alkalmanként legalább 200 tanuló részvételével. Az egészséges életmódot célzó nevelésre fókuszálva tanórán kívüli tevékenység keretében valósultak meg az egészségnapi programok. Egy alkalommal természeti környezetben, három alkalommal az intézményben tanórán kívüli foglalkozásokon alsó és felső korosztályban 2-2 csoportra bontva hallgattak szakemberek vezette előadásokat és szerezhettek konkrét tapasztalatokat a témakörnek megfelelő gyakorlati bemutatókon. Önkéntes jelentkezők részére védőnő végzett folyamatosan egészségügyi állapotfelmérést: vérnyomás, vércukor, BMI, testsúly, magasság, stb. A programban felhasználásra kerültek a pályázatban beszerzett egészségfejlesztési, audio-vizuális, IKT és sporteszközök. A szakmai felügyeletet alkalmanként 10 pedagógus látta el.

 

A tematikus programok az alábbiak szerint valósultak meg:

1.      Egészségnap természeti környezetben

Csapatverseny keretében szellemi- és mozgásos-feladatokat hajtottak végre a gyerekek, valamint a védőnő elsősegélynyújtás bemutatót tartott. Felmérésre került (kvízek formájában), hogy az egészségnapok érintett területeiről az iskola tanulói mennyi és milyen információval rendelkeznek.

A programok ideje alatt egészséges életmódra nevelési céllal egészséges, adalék anyagoktól és ízfokozóktól mentes, teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket biztosított a szervező, megfelelő folyadékpótlással. A nap végén jutalmat kaptak a kvízt sikeresen kitöltő csapatok tagjai. A helyszín alternatív megoldásként a teskándi sportpálya volt, mert az előzetes tervben szereplő Gébárti-tó környezetét a megelőző napok esőzése alkalmatlanná tette.

 

2.      Mozgás:

A tanulók a „mozgás” témakörrel kapcsolatban korcsoportonként szakemberek vezetette interaktív előadásokon, majd sportági bemutatókon vettek részt az iskolában. Sportági bemutatók zajlottak aerobic, aikidó, íjászat, labdarúgás területén, melyek az ismeretátadást szolgálták. A vállalkozó szellemű tanulók ki is próbálták azokat. A nap izgalmas eseménye volt a közel egy órás pódiumbeszélgetés Mányoki Attila hosszútávúszóval, nemzetközileg is ismert sportolóval. A fantasztikus előadó teljesítményével, kitartásával, alázatával és sportszeretetével követendő példát mutatott a gyerekek számára. A diákokat nagyon lekötötte a filmfelvételekkel illusztrált élménybeszámoló. A programot közös fotózás és dedikálás zárta. A gyerekek rajongása megerősítette, hogy mennyire szükségük van példaképekre.

 

Alsós korosztály előadásai:

"Miért fontos a mozgás, a mindennapos sportolás?"

"Milyen mozgást válasszak?"

 

Felsős előadások:

„A mozgás anatómiája - miért egészséges a mindennapos sport?"

„A legnépszerűbb sportágak bemutatása - története, formája, stb."

Sportágak bemutatkozása: aerobic, aikido (önvédelem), labdarúgás, íjászat

 

3. Táplálkozás

 

A tanulók a „táplálkozás” témakörrel kapcsolatban korcsoportonként interaktív előadásokon majd kóstolókon, bemutatókon vettek részt szakemberek közreműködésével. Tartalmas és újszerű információkkal, interaktív módon sikerült a tanulók informálása és az ételkészítés élményébe bevonni őket.

 

Alsós előadások:

"Mit egyek, hogy nagy legyek? – Az egészséges táplálkozás"

"A táplálkozás izgalmas története"

 

Felsős előadások:

"A táplálkozás anatómiája és a modern táplálkozás"

"Mit és hogyan ettek eleink? A táplálkozás rövid története"

 

Az előadások folytatásaként a helyes táplálkozásra fókuszálva gyakorlati bemutatókra került sor a szakemberek segítségével. A tanulók konkrét példákat láthattak a mindennapi étkezés és folyadékbevitelre, azok összeállítására, elkészítésére. Ezt követően maguk is elkészíthették saját egészséges étküket, italukat. A teljes létszámból kialakított négy tanulói csoport az alábbi bemutatók alapján kaptak szélesebb képet és mintát az egészséges táplálkozáshoz:.

-         

-        Kész élelmiszerek összehasonlítása és kóstoló        

-        Egészségesebb édességek kóstolója és készítése

-        Italunk a tiszta víz, a búzafülé, gyümölcslevek, növényi tejek, gyógyteák,

-        Egészséges uzsonna: szendvics és zöldturmix

 

 

4. Higiénia

A tanulók a témakörrel kapcsolatban korcsoportonként interaktív előadásokon majd gyakorlati bemutatókon vettek részt szakemberek közreműködésével. Célunk volt, hogy eddigi ismereteiket komplexebb értelmezéssel, saját tapasztalataikat is bevonva sajátítsák el a higiéniai szokások pozitív változásának lehetőségét. A program keretében megvalósulhat a tanulók informálása és interaktív módon az egészséges életmódot célzó nevelése tanórán kívüli tevékenység keretében.

Szakmai megvalósítás során a tanulók 4 csoportban 4-4 órában ismerkedtek meg a higiénia alkalmazásának szélesebb területével, melynek az alábbi témái kerültek feldolgozásra:

 

az alsó tagozatosoknak:

„A modern higiénia, a tisztálkodás alapjai és fontossága"

„A higiénia, a tisztálkodás szórakoztató története"

 

a felső tagozatosok

„A modern higiénia, tisztálkodás alapjai és fontossága"

„A higiénia, a tisztálkodás története"

 

A gyakorlati bemutatókat négy helyszínen tartották meg a szakemberek az alábbi témákban:

-        a bőr ápolása, a helyes tisztálkodás

-        kozmetika, mint a higiénia segítője

-        a haj higiéniai szempontból (tanácsadással).

-        szájápolás, szájhigiénia

 

 

 

..